Colliers logoColliers

Novinky, zprávy, blog...

Změní metaverse trh s nemovitostmi?

Metaverse může realitnímu trhu v prvé řadě přinést nové možnosti v oblasti reklamy. Díky rozšířené realitě se totiž může prakticky jakákoli budova na světě stát reklamní plochou. Výhodou přitom je, že při reklamním využití digitální reprezentace nemovitosti neexistují prakticky žádná omezení ani složitý povolovací proces, jako například v případě billboardů. Propojení metaverse a reálného světa tak vytvoří pro majitele nemovitostí zcela novou kategorii reklamních příjmů.

Téměř třetina maloobchodních prodejců také v příštích čtyřech letech plánuje v rámci metaverse spustit „virtuální výlohy“ s cílem zvýšit prodeje mimo tradiční kamenné prodejny i klasické e-shopy. Do metaverse platforem se zapojuje například módní průmysl, včetně významných značek, jako jsou Nike, Ralph Lauren, Louis Vuitton, Tommy Hilfiger, Balenciaga, Burberry, Gucci, Vans, Zara či Forever 21. Kromě nich nové zkušenosti v rámci metaverse testují také značky restaurací, například Wendy's, Chipotle, McDonald's a Panera Bread.

Nové příležitosti nicméně přináší i řadu otazníků a rizik. Například není dosud jasná konkrétní podoba reklamního byznysu v metaverse. Dá se očekávat, že majitelé nemovitosti budou muset čelit problému vlastnictví digitálních verzí fyzických budov. Firmy z oblasti technologií a médií budou totiž pravděpodobně moci virtuální verze, tedy 3D modely mapovaných budov, zkoušet využívat samostatně, bez dohody s vlastníky fyzických realit. I proto se jim vyplatí novou technologii neignorovat.

Zcela samostatnou kapitolou pak budou transakce týkající se pouze virtuálních verzí nemovitostí, eventuálně pouze objektů v metaverse, jimž nebude odpovídat nic ve fyzickém světě. Jak zde bude například fungovat oceňování takových „nemovitostí“?

Pokud se metaverse opravdu stane dominantním prvkem příští generace internetu, získá roli dalšího kanálu, jímž firmy ze všech oborů podnikání komunikují mezi sebou i se svými zákazníky. A taková změna může mít potenciálně disruptivní charakter i pro klasický realitní trh.

zpět